maandag 17 mei 2010

Unieke uitvoering door krijsende bandieten

"Een bende krijsende bandieten die het publiek de stuipen op het lijf jagen terwijl de solisten even uitblazen."
Een van de definities van een koor en eerlijk gezegd ook een beetje mijn verwachting toen ik afgelopen vrijdagavond naar de kooruitvoering van mijn jongste zoon ging.

Jasper, 16 jaar, is al sinds zijn middelbare schooltijd vol enthousiasme over zijn muzieklessen. Dat is verrassend, niet omdat hij niet van muziek houdt, maar vooral omdat het tijdens die lessen over muziek gaat die nu niet direct tot de voorkeur van de gemiddelde middelbare scholier behoren. Zo zijn de leerlingen vorig jaar vooral ingewijd in de muzikale geheimen van de Gershwins en Cole Porter en kwam het regelmatig voor dat ik mijn zoon, met wie ik volgende maand naar Muse ga, betrapte op het galmen van klassiekers als 'Embraceable you'.

Dit jaar stond het Mendelssohns oratorium Elias op het programma. Alle leerlingen van de 'bovenbouw’, vanaf het derde leerjaar van VMBO, HAVO en VWO, maken deel uit van het schoolkoor. Bij elkaar zijn dat zo’n driehonderd zangers. Driehonderd tieners die het hele jaar bezig zijn met een ingewikkeld muziekstuk uit 1846.

Om een indruk te krijgen:


Bij de schoolboeken zat dit jaar dan ook meer dan 200 pagina's tellende uitgave van de edition Peters. Ik vroeg me af of een muziekleraar het ging redden om zo'n 300 pubers dit te laten zingen?

Nou het is gelukt! En hoe!
In een overvolle Petrus en Pauluskerk in Bergen gaven de tieners een visitekaartje af. Ondersteund door het Begeleidingsorkest voor Noord Holland en bijgestaan door een aantal professionele solisten hoorden we het oratorium in volle glorie aan.
Hulde voor Pieter-Jan Olthof, de muziekleraar (en tevens dirigent van het begeleidingsorkest). Hij is er in geslaagd krijsende bandieten een unieke uitvoering te laten verzorgen.

Om een indruk te krijgen, hier de beelden van een schoolconcert een aantal jaren geleden in dezelfde kerk:


Volgend jaar, bij het 30 jaring jubileum van de school is er een uitvoering in het Amsterdamse Concertgebouw.

Geen opmerkingen:

Powered By Blogger