vrijdag 2 april 2010

Born digital (Abbey en UgameUlearn)



Afgelopen woensdag zag ik op het blog van Margreet en Martijn van den Berg dit mooie filmpje over Abbey die lekker eigenwijs laat weten wat zij van haar bibliotheek verwacht en dan ook nog het liefst een beetje snel.



Gisteren heb ik tijdens UgameUlearn 2010 meermalen aan Abbey moeten denken. Wat zou zij gevonden hebben van die prachtige presentaties?
Toen Michael Edson sprak over Thermocline issues als Urgency, Velocity (think big, start small, move fast) herkende ze zichzelf als digital native met 'daar tegenover' al die digital immigrants die volgens haar in de bibliotheken werken.
En toen hij sprak over Relevance en de verwachtingen van klanten ("The Smithsonian is not an instute that understands me"), vroeg zij zich af of bibliotheken hun (jonge) klanten wel genoeg proberen te begrijpen.
Abbey knikte instemmend bij David Lee King die vertelde dat we moeten zorgen dat er voor de Abbey's wat te beleven valt in de bibliotheek. "Create an experience stage." Abbey is namelijk niet langer op zoek naar alleen maar een boek.
Dat dit helemaal waar is zie ik hier dagelijks in Heerhugowaard in de bibliotheek van 100 talenten, waar voor de kinderen die de bibliotheek bezoeken werkelijk van alles te beleven is, hoewel 'digitale belevenissen' eerlijk gezegd nog wat achterblijven.
Michael Stephens maakte een prachtige show van zijn presentatie. Hij steekt bibliotheekmedewerkers een hart onder de riem om vooral in snel actie te komen "Be nimble. Be quick" en de gebruikers te betrekken "Involve your users every step of the way". En Abbey is daar uiteraard erg blij mee.
En omdat Abbey ook 'gewoon' van mooie prentenboeken houdt die haar eigenlijk meer aanspreken dan al die moeilijke woorden die ze uitspreekt, gaat het haar niet om alleen maar zo veel mogelijk digitale diensten.
Balance is the key" En daar stemt Abbey van harte mee in.

Wil je meer impressies van UgameUlearn? Kijk bij Jan 2.0 en Monique.

Geen opmerkingen: