donderdag 20 januari 2011

Why I love this book (wat wil ik lezen?)



Welke boeken lees je? Of welke boeken wil je lezen? Een belangrijke stimulans voor mij is een aanbeveling (of juist niet) in de vorm van een enthousiast verhaal van een andere lezer. Of een recensie, in welke vorm dan ook. Hiervoor zijn er inmiddels al talloze sites die je van een advies kunnen voorzien, zoals Bol.com, Watleesjijnu en natuurlijk Librarything.

De boekensalon wil hier ook graag een rol in spelen. Initiatiefnemer NBD/Biblion beschikt over een indrukwekkende verzameling informatie. Zo worden onder andere alle boeken die in Nederland verschijnen in kaart gebracht en gerecenseerd.
De bedoeling is dat De Boekensalon in samenwerking met de bibliotheken een soort Boekenclub wordt waarvoor bibliotheekleden zich kunnen aanmelden en bovendien allerlei leuke aanbiedingen kunnen krijgen.
Op dit moment wordt ook actief de inbreng van bibliotheken gezocht. Voor iedere persoon die zich met de speciale bibliotheekcode aanmeldt krijgt de bibliotheek een bedrag van € 1,- aan budget voor ingewerkte media, te besteden bij NBD/Biblion in 2011. Van de bibliotheek die de meeste inschrijvingen voor 1 mei aanstaande genereert, wordt door NBD/Biblion het gespaarde bedrag aan media-euro’s verdubbeld.
Omdat ik natuurlijk hart voor mijn bibliotheek heb en dol ben op kortingen heb ik me ingeschreven bij de Boekensalon. Heel erg vrolijk ben ik er in eerste instantie niet van geworden. De site ziet er merkwaardige ingewikkeld uit en nodigt direct niet uit tot het invullen van je lezersprofiel.

Waar ik wel vrolijk van wordt is Why I Love This Book, een initiatief Marc Barteling.
Op Why I Love This Book delen lezers hun favoriete boek en hun persoonlijke ervaring met dat boek in een filmpje van ongeveer een minuut. Het resultaat is tot nu een kleine collectie van leuke en bijzondere boekentips.

De geverfde vogel - Jerzy Kosinski from Why I Love This Book on Vimeo.


Ook nog eens gemakkelijk te delen via Twitter, Facebook, Hyves en LinkedIn.
Deze site zal ik regelmatig bezoeken om me hopelijk te laten overtuigen door een toenemend aantal enthousiaste verhalen van heel veel lezers.
Oh ja... De geverfde vogel kan ook ik van harte aanbevelen!

2 opmerkingen:

Marc Barteling zei

Leuk! Dank voor het leuke stukje en het positieve commentaar op www.whyilovethisbook.com !

Groet, Marc.

Jan Kaldenbach zei

@Marc. Graag gedaan.

Powered By Blogger