woensdag 2 december 2009

"Vele vrienden maken vriendschap dun."(#19 sociale netwerken)



Met nog een paar dingen te gaan ben ik inmiddels vriend, lid, gebruiker en weet ik al niet meer van LinkedIn, Facebook, Hyves, Orkut, Toeto, Twitter, Schoolbank, Youtube, Ning, Picasa, LibraryThing, Flickr etc. etc.

Ben ik nu gelukkiger dan toen ik nog nooit van al deze sociale netwerken had gehoord en er nog geen gebruik van maakte? Heb ik veel meer vrienden? En wil ik dat dan wel?
Het punt is meer dat al die netwerken bij elkaar wel erg veel worden. Overal is wel een groepje of netwerkje of forumpje voor.
Het is eigenlijk net als bij televisie. Je kunt naar zo'n veertig zenders kijken, 24 uur per dag.
Natuurlijk hebben netwerken zeker hun leuke kanten. Je kunt er nuttige informatie halen (en soms brengen), je kunt herinneringen ophalen en delen. Kortom een leuke tijd beleven.

Maar overdaad ligt op de loer. Het volgende filmpje maakt op een leuke manier belachelijk wat er gebeurd als een site zoals facebook vertaald wordt naar de werkelijkheid.



Ook voor de bibliotheek ligt de uitdaging in het gebruik van digitale sociale netwerken als aanvulling op en niet in plaats van. En soms ook als versterking van.
Klanten kunnen worden betrokken bij en 'gebruikt' voor een bijdrage aan hun bibliotheek(dienst).
Mooi voorbeeld is de opzet van de hyves van de biebkidz. Helemaal gemaakt door kinderen als bijdrage aan hun bibliotheek waar ze ontzettend trots op zijn. Tegelijk is het probleem om na de totstandkoming voor het vervolg te zorgen. Het werk is nooit klaar. Net als in de echte wereld.

Citaat titel van Jan Greshoff

1 opmerking:

23 dingen ProBiblio zei

Leuke filmpjes die inmiddels tot de klassiekers behoren.
Volledig mee eens, geen vervanging van, maar een hulpmiddel.
Eigenlijk heb je weer een netwerksite nodig die alle netwerken koppelt. En dat zie je steeds meer, dat profielen zijn te koppelen en je activiteiten in het ene netwerk te zien is in het andere netwerk. Kun je je tijd weer wat gerichter besteden en toch maximaal rendement behalen.