vrijdag 4 december 2009

Liever blind dan doof ? (#20 online muziek)


Stel je moet kiezen: blind of doof? Misschien een beetje raar, maar iedereen heeft zich dat vast wel eens afgevraagd. De meeste mensen zouden dan 'kiezen' voor doof en hun zicht behouden.
Ook collega-blogger Yellow Blue Light vraagt zich dat af. Gezien zijn muzikale afkomst vind ik het niet echt verrassend dat hij zou kiezen voor behoud van zijn gehoor. Natuurlijk hoop ik dat ikzelf hiervoor nooit een keuze tussen moet maken, maar ook ik zou die keuze maken.

Waarom? Mooier dan YBL kan ik het niet zeggen:
Je kunt contact houden met je omgeving, genieten van muziek, contact via horen en zeggen, vragen en antwoorden. Met beeld en ogen is dat anders: als je iemand wel kunt zien maar niet verstaan, geeft dat aan het leven op een bepaald moment een treurigheid die de - ongetwijfeld heerlijke, lieftallige - aanblik verdringt. Tranen vertroebelen de blik en je ziet het vervolgens niet meer!
Doorslaggevende reden? Muziek.

Muziek op Internet is een feest. Van alles is te vinden en even een half uurtje achter de laptop kan al surfend snel uitlopen tot vele uren.
Op XMarks is een overzicht te vinden van de top 10 online muziek sites. Mijn favoriet is Allmusic. Maar ook op The Pirate Bay ben ik eerlijk gezegd wel eens te vinden.
Maar ook YouTube mag ik graag gebruiken om van muziekje naar muziekje te dwalen. Om bijvoorbeeld naar een fantastische uitvoering van Late in the evening te luisteren (en te kijken;-)



Muziek in de bibliotheek? Muziek kan online worden aangevraag of gedownload en steeds mee gebruikers zullen dat ook doen. In Kennemerwaard spelen we daar bijvoorbeeld op in door deelname aan de pilot muzieklounge van ProBiblio. Doel is muziek meer te promoten en Muziekweb meer onder de aandacht te brengen.
En de cd-collectie? Ik verwacht dat die in heel veel bibliotheekvestigingen binnen een aantal jaren zo goed als verdwenen zijn.

4 opmerkingen:

Jeannette zei

Paul Simon heeft prachtige muziek gemaakt, maar bij hem denk ik als eerste aan 'Late in the evening'.
Prachtig!

Unknown zei

Het CDR heeft zo'n schatkamer aan prachtige muziek. Als we mensen nou eens kunnen tippen en hen de gelegenheid geven elkaar te inspireren. Dan zou het helemaal een prachtproject zijn.

classy poof!! zei

Heb je Vuze ook al eens gebruikt? Heel makkelijk in gebruik.

Jan Kaldenbach zei

@Herfst, Simon is een van mijn alltime favorites, fantasche muziek geschreven.
@Edo, lijkt me leuk, hoe krijgen we dat voor elkaar?
@Classy, nog nooit van gehoord, maar ziet er goed uit. Ga binnenkort eens uitproberen... Thanks

Powered By Blogger