zondag 13 september 2009

Remmende Kracht of Sterke Troef?


"Het personeel, dat lange tijd een van onze sterke troeven was, blijkt nu een ongewenste remmende kracht te ontwikkelen."
Aldus Willem Huberts in Bibliotheekblad nr. 16/17. Zo. Die zit.
'Veel medewerkers voelen zich zeer betrokken bij de bibliotheek, maar ook bij de bibliotheek zoals die de komende jaren moet ontstaan?', vraagt Huberts zich af.
En eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik me dat ook wel eens afvraag. Er is (te) weinig doorstroming en (meer) varieteit en afwijking in personeelsbestand is noodzakelijk. Er is heel veel meer dan achter een informatiebureau zitten of ai's lezen. Vaak zijn we veel te hard bezig zijn met de dingen goed doen in plaats van de goede dingen doen.

Maar heeft het personeel een ongewenst remmende kracht ontwikkeld? Of is het personeel nog steeds een sterke troef? Huberts ziet veel met de mond geleden bereidheid tot verandering, maar te weinig concrete inzet en resultaten.

Is dat zo? Wat moeten we hier van vinden?
* Een kritische reactie op de opinie van Huberts is te lezen in Ten aanval een weblog over bibliothecarissen, bibliotheken, leesbevordering en soms over kunst.
* Voor een relativerende toon is Ton de Kruyff altijd goed. Ton vraagt zich na het bijwonen van een studiedag af of bibliothecarissen masochisten zijn.
* Zelf weet ik natuurlijk niet wat voor Huberts te weinig is, maar als ik rondkijk in bibliotheekland (bijvoorbeeld op Bibliotheek 2.0 of in 'mijn eigen' bibliotheek Kennemerwaard) zie ik concrete resultaten, om over inzet maar niet te zwijgen. Lang niet altijd succesvol en ook nog lang niet genoeg, maar genoeg voor voldoende vertrouwen in de toekomst.

Waar ik ├ęcht benieuwd naar ben is wat medewerkers in de bibliotheken (zeker ook in Kennemerwaard) van de opinie van Huberts vinden. Daar heb ik (tot nu) betrekkelijk weinig over gehoord en gelezen.
Beste lezers van dit blog: zijn medewerkers Remmende Kracht of Sterke Troef??

10 opmerkingen:

23 dingen ProBiblio zei

23 Dingen de tijd om dat uit te vinden. Ik denk dat je in de gedachten achter 2.0 een goede basis kan vinden voor de bibliotheek van de toekomst. Dat moet tussen je oren veranderen en met name het doorpaken naar bruikbare oplossingen en concreet handelen is de grote uitdaging.

Ton de Kruyff zei

Als meneer Huberts al niet in staat is "zijn" medewerkers uit te leggen/te overtuigen dat er een andere bibliotheek ontstaat/aan het ontstaan is dan lijkt me dat hij het nog knap lastig gaat krijgen met het introduceren en verkopen van die andere bibliotheek aan bezoekers en geldgunners.

De medewerkers die ik ken leven niet onder een geluiddichte stolp en weten donders goed dat dingen veranderen. De meesten willen maar wat graag bijgeschoold worden.
Wat me een schone taak lijkt voor directies en dergelijke.

tenaanval zei

Dag Jan,
En wat vinden de medewerkers van Kennemerwaard er van?
Het heeft me verbaasd dat er zo weinig reacties op het artikel in Bibliotheekblad zijn geweest. Ook na mijn blogje is er weinig gebeurd, maar misschien is dat wel wat Huberts bedoelt met weinig flexibel.
Of zouden we het stiekem wel lekker vinden, die minachting en zijn we als beroepsgroep inderdaad massochistisch?

aliceW zei

Ik had de indruk na lezing van het artikel van Willem dat hij nog in de oude modus zat. In de modus waarin de directeur het allemaal weet. Is verleden tijd geworden. Tegenwoordig weten veel medewerkers van de bibliotheek veel van alles. En deze ontwikkeling verandert de hierachische verhoudingen. Prettig, kun je zeggen. Je kunt ook zeggen dat de ander niet goed genoeg is. Dat dat remt. Een cursus 'Over de heg kijken' kan ik Willem van harte aanbevelen.

Kaldenbach zei

@ Mooi gezegd 23 dingen, en ik denk dat dat ook wel gebeurd in bibliotheekland, ook al is het vaak aarzelend en pril
@ Eens Ton, veel medewerkers willen graag, maar het is toch meer dan 'alleen maar' bijscholen?
@ ook ik ben erg benieuwd naar de reacties van 'Kennemerwaarders', maar het is (nog?) erg stil.
@ Alice lijkt me trouwens ook prettig als medewerkers af en toe de rem hanteren. Alleen maar je voet op het gaspedaal gaat echt niet zonder brokken. Waar haal je een cursus over de heg kijken? misschien een gat in de markt?

Ton de Kruyff zei

@Jan Natuurlijk is het meer dan bijscholen. En natuurlijk is het soms moeilijk.
Maar ik geloof niet dat roepen medewerkers een remmende factor zijn een oplossing is. Zoiets roep je uit "irritatie" oid, maar dan hoor je als leidinggevende gewoon weer verder te gaan met zorgen dat het gaat zoals de bedoeling is.

aliceW zei

In het oude INK model stond 'leiderschap met lef' bovenaan. In het nieuwe model is dat 'coachend leiderschap'geworden. Sluit het een het ander uit? Is een goede leidinggevende iemand die iedereen binnen boord houdt of is het iemand die mensen de wacht aan zegt? De organisatie is zo sterk als de zwakste schakel. Ik begrijp Willem dan ook wel want soms voel ik de frustaties net als hij. Ik moet dan op mijn eigen rem gaan staan anders gebeuren er ongelukken. In mijn bibliotheek mogen medewerkers niet remmen. We zouden amper vooruit komen.

MC Slasaus zei

Jan,
als medewerker van Kennemerwaard dan toch maar een reactie!
De titel van dit stukje blog prikkelt: dat doe je goed. Het personeel van Kennemerwaard dat je blog leest was over het algemeen niet geamuseerd. Logisch: want snel betrekt personeel zo'n uitspraak (personeel als remmende factor) op zichzelf. En daar zit 'm nu net de kneep, denk ik.

Het voelt niet goed wanneer iemand die in het MT zit dit soort uitspraken doet. Want het getuigt niet van respect. En ook al is het een citaat, en dus niet 100 procent van jezelf, je laat niet meteen zien dat je het er niet mee eens bent. Sterker nog, je lijkt te wachten op reacties (of bevestiging?) van andere mensen uit de bibliotheek(management)wereld.

ik heb al vaker verzucht: wanneer zien we eens een originele JK-gedachte? Je zou zoveel menselijker over komen wanneer je gewoon verwoordde wat je dacht. Ik weet (ERVARING!!) dat dat soms heel verkeerd kan uitpakken. Dat je tong gehalveerd is nadat je er heel veel puntjes van af hebt gebeten. Maar je bent dan wel veel echter.

En mensen zijn stukken minder remmend als je echt bent.

Personeel: dat zijn mensen, zou ik je bijna willen meegeven.
En waar hechten die aan? Aan fatsoen, eerlijkheid, respect, duidelijkheid, kortom: menselijkheid! Ze hebben nix aan mooie woorden, prachtige citaten, of artikelen die zich ergens boven hun bestaan bewegen.

Ik heb je best zien veranderen naar je personeel toe, op bepaalde vlakken, het afgelopen jaar, maar als ik dan iets lees over "Ton, er is meer dan alleen maar bijscholen", denk ik: snap ik het niet of snap jij het niet? Volgens mij gaat het Ton er om dat er een schone taak ligt voor directies en dergelijke. En dat ben JIJ dus!

Ik doe GEEN uitspraak over: personeel = remmende kracht of sterke troef. Met grappen moet je hard zijn en telt de nuance niet. Met personeel moet je genuanceerd zijn en telt ongebreideld krachtvertoon niet.

Kaldenbach zei

@MC Een reactie van een collega, wat leuk. En wat voor een! Voldoende stof voor nieuwe posts, maar nu een korte rereactie (met veel ik in de tekst):
In Bibliotheekblad staat een nogal uitgesproken opinie over bibliotheekmedewerkers. Mede naar aanleiding van de tip van de 23dingen-coach 'stel vragen in je blog' leek het mij interessant hierover een vraag te stellen. Ook omdat ik weinig tot niets had gehoord op de opinie in ons vakblad.
Dat is dus ook precies wat ik doe: vragen. Met een verwijzing naar wat andere opinies en discussies (dat kan zo mooi met bloggen). Ook mijn mening is te lezen (er staat 7x 'ik' in de tekst en zelfs 'ik heb voldoende vertrouwen in de toekomst' (het staat er echt).
Dat 'het personeel' niet geamuseerd is is dan ook vreemd, want ik wil juist weten wat zij vinden. Daar vraag ik specifiek naar (en niet naar de bevestiging (welke?) van managers). Daar ben ik - oprecht - geinteresseerd in.
Mijn vraag aan Ton is 'er is toch meer dan 'alleen maar' bijscholen?' krijgt een lading die ik niet begrijp.
Beste MC, ik ben heel blij met je reactie (ik heb er zelf om gevraagd). Maar reageer op WAT er wordt gezegd of gevraagd. Het lijkt nu vooral te gaan om WIE het zegt (en ik ben heel benieuwd naar jouw mening).

Anoniem zei

zeer interessant, bedankt