zondag 27 april 2008

Never ask for permission, only for forgiveness


"Doe jezelf een plezier en vergeef mij." Deze intrigerende kop stond boven een artikel in de zaterdagbijlage van het Algemeen Dagblad. Strekking van het artikel is dat je door te vergeven de regie zelf in handen neemt, waarmee je uiteindelijk ook jezelf het meest plezier doet.
Dat vergeven deed me denken aan het motto van Paul Holdengraber, Director of The New York Public Library's Public Program Series. Holdengraber hield tijdens ProBiblioPlaza een enthousiast pleidooi voor het programma dat hij in New York neerzet en erg gewaagd en (daardoor?) succesvol is. Natuurlijk - en dat hoorde ik ook collega's na afloop zeggen - kan je stellen dat New York wel even iets anders is dan al die kleine Nederlandse bibliotheekjes. Maar dan ga je voorbij aan zijn enthousiasme en zijn leidraad dat ”libraries are about ideas, not about books”. M.a.w. als je goed kijkt naar de kansen en mogelijkheden in je eigen werkgebied, dan kan er heel veel.
Op de vraag uit de zaal of hij voor zijn niet alledaagse aanpak wel steun en toestemming kreeg van zijn directie had hij een hartverwarmend motto: "never ask for permission, only for forgiveness." Wat mij betreft een uitstekend uitgangspunt, dat in onze bibliotheekjes zou moeten leiden tot durf en avontuur. En als je dan eens een fout maakt, vraag je gewoon om vergeving.

1 opmerking:

Liek Schoeren zei

Beste Kaldenbach, Ik ben zo brutaal geweest om je te taggen voor een meme. (ik had em ook gekregen)
Kijk naar: http://tinyurl.com/5hqo8w

Powered By Blogger