woensdag 30 november 2011

De eerste stap van een mooie tocht (7 dingen is van start gegaan)


Afgelopen maandagavond is 7 dingen van start gegaan in Kennemerwaard. In bibliotheek Alkmaar centrum was een enthousiaste groep van deelnemers aanwezig die de komende maanden aan de slag gaat met web 2.0.

Edo Postma van ProBiblio en Sanneke van der Meer van Kennemerwaard hebben een prachtige leergang samengesteld die zeer fraai is vormgegeven op site www.7dingen.nl.

7 dingen is een samenwerkingproject van Alkmaarsche Courant (Noordhollands Dagblad), Bibliotheek Kennemerwaard en ProBiblio.

Een mooi artikel in de Alkmaarse krant en op hun website in oktober jl. én een oproep voor deelnemers aan een leergang 7 dingen, heeft een flinke stroom kandidaten opgeleverd.
Behalve een grote groep enthousiaste deelnemers aan 7dingen (zo groot dat we met gemak 2 groepen kunnen vullen), bleken er meer bibliotheken geïnteresseerd in onze aanpak. Vandaar dat er maandag ook een aantal collega’s uit Zuid-Hollandse bibliotheken aanwezig waren die begin volgend jaar gaan starten.
Bibliotheek Kennemerwaard zal overigens naar verwachting starten met een tweede groep 7dingen in februari volgend jaar en ook de beoogde coaches hiervoor lopen mee in deze 1e cyclus.
Kortom: veel belangstelling!


En bij de deelnemers veel zin om van start te gaan. Voor deze mensen die gaan beginnen draait het - net als bij de varianten van 7dingen - allemaal om SPELEN, ONTDEKKEN en PLEZIER.
Het belangrijkst is dat zij leren door zelf aan de slag te gaan. Zij maken hun eigen reis, of liever trektocht, over het internet.
Het verschil tussen een reis en trektocht?
• Reizigers willen aankomen, voor hen is de bestemming het doel
• Trekkers zien wel waar ze uitkomen, voor hen is de trektocht de uitdaging

Laten we de 7dingers nu helemaal aan hun lot over? Natuurlijk niet: iedereen krijgt een ervaren gids of coach die je – als je hopeloos verdwaalt denkt te zijn en het even niet meer ziet zitten – weer op weg probeert te helpen.
Die coach is op het internet beschikbaar, maar ook tijdens een aantal spreekuren fysiek in de bibliotheek en ook tijdens drie plenaire bijeenkomsten in deze bibliotheek. Daarnaast hopen we dat de deelnemers ook steun aan elkaar hebben. Door andere deelnemers te volgen en te reageren op hun blogs stimuleren de 7dingers elkaar.
Matthie Bergman, de deelnemende journalist van het NHD zal regelmatig in de krant stukjes schrijven over de 7dingen.

De Alkmaarse krant, ProBiblio en Bibliotheek Kennemerwaard hopen en verwachten dat de deelnemers heel veel plezier gaan beleven aan hun 7dingen-trektocht. En dat er in heel veel bibliotheken nog heel veel 7dingers mogen volgen!

7 opmerkingen:

Kees Sijp zei

Heel leuk stukje, wil er graag verder op reageren als leerling van de cursus.
Eeerst maar een zien of ik deze reactie er door krijg
Kees Sijp

Kees Sijp zei

Als beginner stuit je op allerlei problemen waar je zo direct geen oplossing voor kan vinden. Ik stuit o.a vaak op het autenticatie probleem, waar ik dan niet door kom.

Het grootste deel van de cursisten is al wat ouder heb ik gezien. Als medeoprichter van Seniorweb Alkmaar (nu erelid) en nog actief als bestuurslid van de HCC afdeling Alkmaar heb ik daar dus ook ervaring mee. De spreekuren vind ik een waardevolle aanvulling.
Via een tip van een medecursist aan een andere kwam ik op uw blog terecht om deze als een voorbeeld te bekijken.
Ik ben heel blij met dit initiatief en zal het ook bij mijn andere clubjes, en misschien zelfs bij mijn buurtvereniging waar ik ook in het bestuur zit ga aankaarten.

Jan Kaldenbach zei

@KeesSijp hartelijk dank voor de reactie (die dus goed is doorgekomen;-) en het enthousiasme. Fijn ook dat de spreekuren als een goeie aanvulling worden gezien. Ik denk dan ook dat goeie digitale diensten niet zonder goeie 'fysieke' dienstverlening kan en andersom. Heel veel plezier de komende tijd en mooi dat u dit wilt delen met anderen.

Hamamelis zei

Haiiiiiiiiii (Jan?),

Ben onder de indruk van je blog. Stap nu net in DING 2 en kom zo maar op jouw blog. Ben nog aan het zoeken naar mogelijkheid om op leeslijst inderdaad mijn volgers te zien. En als ik dan langs de blogs van de verschillende medecursisten loop, dan valt het me op dat er in veel blogs nog vrij weinig gebeurt. Het lijkt me dat voor de meesten van ons het goed zou zijn en effectief om bij elkaar te zitten in de bieb, ieder voor een pc en dan stapsgewijs (aan de hand ahw) opdrachten uitvoeren om je blog meer inhoud en vorm te geven. En van zo'n mogelijkheid zou ik ook gebruik maken om de grote lijnen te zien/herkennen en vandaar uit zelf weer te verkennen en uit te breiden/wijzigen. Overigens, hoe bewerkstellig ik nu dat de 3 cursusleiders dit lezen? groettttt en misschien zie ik iets in mijn mailbox en anders kijk ik binnenkort op je blog.......groettttt Hans (Hamamelis)

Kees Sijp zei

Als het goed is staan de cursusleiders als volgers in je blog.
Bij mij tenminste wel.
Kees

Jan Kaldenbach zei

@Hamamelis, dank voor je compliment. Vergeet niet dat de 7dingers nog maar net bloggen en dat jullie blogs nog vorm en inhoud gaan krijgen in de komende periode. Je suggestie over bijeenkomen in de bibliotheek is waardevol en heb ik inmiddels doorgegeven aan de coaches. Zij gaan er vast op terugkomen.
@KeesSijp, dat de coaches de blogs van de 7dingers volgen wil nog niet zeggen dat ze automatisch ook dit blog lezen. Het is vrijwel ondoenlijk om alle mogelijk interessante blogs te lezen en iedereen maakt daarin keuzes. Ik heb ze over de vraag van @Hamamelis dan ook maar een 'ouderwets' mailtje gestuurd.

Hamamelis zei

Hai Jan,

VOLGERS in LEESLIJST op je DASHbord:
Meer mensen blijken dat niet te hebben. Is wellicht iets van BLOGGER zelf die nog niet alle BLOGS hiervoor aktief heeft.
Ze hebben er bij mij nu 2x ingestaan en staan er nu weer niet in.
groetttttt Hans (Hamamelis)

Powered By Blogger