donderdag 27 januari 2011

VerdiepDingen


Is er leven na 23 dingen? Jazeker, er zijn VerdiepDingen!
Ding 24 - Mediawijsheid
Ding 25 - Screencasting
Ding 26 - Privacy en veiligheid
Ding 27 - Copyright
Ding 28 - Crowdsourcing en crowdfunding
Ding 29 - Mobiel internet
Ding 30 - Google Books en e-books
Deze week is alweer een 4e groep van 28 medewerkers van Kennemerwaard met 23 dingen gestart. Daarnaast is ook aan de 45 medewerkers die eerder 23 dingen hebben gedaan aangeboden zich te gaan bezighouden met nieuwe input, nieuwe oefeningen.
Hiervoor hebben 28 medewerkers zich spontaan aangemeld.
Voorafgaande aan deze dingen is de vraag gesteld wat we na 23Dingen met de toepassingen hebt gedaan.
Van de 23 Dingen is er een behoorlijk aantal dat ik regelmatig tot vaak gebruik. Dat kan varieren van zo af en toe (Picasa, Flickr), tot wekelijks (LinkedIn, Facebook, YouTube) tot dagelijks en vrijwel doorlopend (Twitter, iGoogle).
Opvallend ook trouwens dat een aantal dingen na ruim een jaar zo goed als overbodig zijn of inmiddels marginaal (netvibes, podcast, lastFM) en dat daar (dus) weer nieuwe dingen voor in de plaats zijn gekomen. Dat tekent de razendsnelle ontwikkelingen nog maar eens!
Als Bibliotheek Kennemerwaard maken we naar mijn idee nog te weinig gebruik van de mogelijheden. Jazeker, we hebben een Twitteraccount, maar gebuiken 'm voornamelijk om te zenden, je kunt je op onze (mooie) site abonneren, maar geen reacties geven etc.
De afgelopen periode zie ik dan ook vooral maar als een investering in het fundament: medewerkers zijn, mn. door 23 dingen, zich (eindelijk) bewust van de kansen en mogelijkheden die internet en de sociale media de bibliotheken bieden.
We denken over en werken aan een digitale strategie, die trouwens vooral ook heel praktisch moet zijn. Maar wel meer dan alleen maar een heleboel activiteiten ontpooien op het internet.
Want dat is wel een valkuil waarin we driegen te schieten. Er is bijvoorbeeld een hele groep medewerkers die wil meewerken aan het opleuken van de website, terwijl het daar helemaal niet om gaat.
Waar het wel omgaat is dat we de mogelijkheden aangrijpen om ons echt op het web te begeven en in contact te komen met de gebruikers en interactie, Dat vraagt om meer dan het toepassen van technische vaardigheden, dat vraagt om een mentaliteitsverandering. Op Frankwatching schrijft Noesjka Klene dat oprechte openheid en transparatie gevraagd worden van organisaties die in willen zetten op sociale media.
Ik citeer:
"Het sociaal zijn bij de inzet van social media is van belang voor de openheid en transparantie die er online verwacht wordt. Als organisatie ga je je begeven op sociale netwerken, communities, fora en blogs om de interactie aan te gaan met de doelgroep. Consumenten prikken er makkelijk doorheen wanneer het contact niet oprecht is. Daarom moet het sociale karakter in het systeem zitten van de totale organisatie."
Gaat dat langzaam? Ja eigenlijk wel. Maar structureel gebruik maken van digitale mogelijkheden en vooral inzet van sociale media is niet iets van de korte termijn, maar onderdeel van de langetermijnvisie van een organisatie.
En dat betekent - natuurlijk - ook niet dat er jarenlang gewacht moet worden met het uitvoeren van activiteiten op het gebied van sociale media, Gelukkig maar!

6 opmerkingen:

Unknown zei

Absoluut waar. Web 2.0 is geen verzameling leuke speledingetjes, het is een fundamenteel andere manier van communiceren met je klant. En hoe je dat toepast, daar moet je duidelijk keuzes in maken. En als je het serieus in wilt zetten moet je zelfs investeren in nieuwe werknemers als bijvoorbeeld een comunnitymanager die zich bezig houdt met het actief en assertief blijven onderhouden van het contact met de klant. En facilitator en communicator. Een nieuw soort functie in de bibliotheek, die in het bedrijfsleven steeds gewoner begint te worden.

Je maakt een opmerking over het minder belangrijker worden van een aantal zaken die nog in jullie versie van 23Dingen zat. Laat me dat even nuanceren.

Netvibes is nog steeds van belang en erg krachtig. Het was echter te lastig te doorgronden voor de deelnemers en daarom hebben we gekozen voor Googlereader, te meer daar het weer een account scheelt. Daar bestaat toch wel een allergie tegen.

Podcasts is nog steeds interessant, maar nooit echt groot geworden en alleen voor een bibliotheek als KW interessant, omdat jullie al een radioprogramma hebben en dat aan kunnen bieden als Podcast. Doen jullie dat al?

En het principe van LastFm is nog steeds van belang. Mensen bouwen met elkaar een filter waardoor aanbevelingen steeds beter worden. Helaas is LastFM een betaalde dienst geworden en daardoor haken gebruikers af. En veel mensen willen gewoon luisteren nar de artiest die ze gekozen hebben, en daarvoor is Spotify weer beter geschikt.

Jan Kaldenbach zei

@23dingen, dank voor je uitgebreide reactie en nuancering. Mijn opmerking sloegen vooral op mijn persoonlijk gebruik (of juist niet) van Netvibes, Podcast en Last FM. Ik kies vooral voor gebruiksgemak en dan zijn er voor mij betere alternatieven.

Anoniem zei

Ik heb jankaldenbach.blogspot.com gevonden via startpagina Mooi gemaakt! Ik hoop wil ook zo een site te maken.
Waarmee heb je dit gemaakt?

Groetjes,
Henny uit Purmerend

Jan Kaldenbach zei

@anoniem, dank voor het compliment. Blog kan je maken met behulp van blogger.com. Zoek een mooi sjabloon uit, pas 'm eventueel aan je persoonlijke behoefte, voeg een aantal gadgets toe en klaar is Kees!

Anoniem zei

Hoi allemaal,

Ik heb jankaldenbach.blogspot.com gevonden via Google.
Deze site ziet er goed en fijn uit!
Ik wil graag ook zo een mooie site maken. Welke programmas heb je hier precies voor gebruikt? Mijn blogje ziet er nog saai uit. :(

Bedankt

Tot snel vanuit A'dam
Willy

Jan Kaldenbach zei

Dag Willy, ook jij dank voor je pluim! Het programma dat ik gebruik is blogger.com. Zoek een leuk sjabloon uit en pas het vervolgens aan aan je persoonlijke wensen. Gewoon een beetje prutsen...

Powered By Blogger