zondag 6 december 2009

Verzet is zinloos (#22 & #23)


Ziezo. De laatste dingen & klaar! Klaar? Nu gaat het pas beginnen.
Maar hoe 2.0 ben ik nu eigenlijk? Om je persoonlijke kennis te testen is op Internet Boot Camp een leuke test te vinden, waarvan de onderdelen Informatie zoeken op het internet en Het internet doelmatig gebruiken aardig zijn.

Bibliothecaris 2.0
David Lee King omschrijft een aantal Basisvaardigheden van een Bibliothecaris 2.0, waarvan we de meeste na 23 dingen wel onder de knie hebben.
Michael Stephens beschrijft zes noodzakelijke 'skills' voor de 'nieuwe bibliothecaris'. Jan Klerk haalt ze aan in zijn serie over web 2.0 :
De Bibliothecaris 2.0:
1. zoekt direct en interactief samen met de gebruiker naar nieuwe producten en diensten.
2. omhelst web 2.0 technologie.
3. zet deze technologie in om communicatie, participatie, samenwerking en kennisdeling optimaal en op eenvoudige wijze te ondersteunen.
4. is een trendspotter en weet ontwikkelingen in de samenleving op waarde te schatten en te vertalen in concrete producten en diensten.
5. is in staat om goede en snelle beslissingen te nemen.
6. is een contentregisseur en helpt gebruikers met behulp van de informatie-infrastructuur van de bibliotheek hun eigen content te creƫren.

Behoeftenpyramide
Zijn we daar klaar voor? Moet dat dan allemaal tegelijk? Waarom doen we eigenlijk wat we doen? Kunnen we niet een focus kiezen?
Deze en nog veel meer vragen zijn in het afgelopen tijd volop aan de orde. Niet alleen in het kader van 23 dingen, maar in Kennemerwaard ook als gevolg van de fusie.
Het bepalen van een focus is inderdaad erg belangrijk. In samenwerking met Ferd van de Eerenbeemt van Inspirationworks is door het mt van Kennemerwaard de behoeftenpyramide van Kennemerwaard ontwikkeld.
Deze pyramide probeert vanuit de klant (of nog-niet-klant) te beredeneren waarom deze gebruik zou maken van de bibliotheek en welke diensten daar vervolgens voor ontwikkeld kunnen worden. Dat betekent dat er gericht ingezet zal worden op het ontwikkelen van bepaalde diensten en producten.
In een later blog zal ik hier nog wel eens verder op in gaan, maar in het kader van 23 dingen lijkt vooral het topje van de pyramide 'bijdragen' erg interessant. Bibliotheek Kennemerwaard wil stimuleren dat burgers hun kennis en kunde actief inzetten ten behoeve van maatschappelijk nut.
Veel van de 23 dingen kunnen worden ingezet als instrument. Een blog voor en door klanten, Foto's voor en door klanten, Filmpjes gemaakt door leerlingen van scholen etc. etc. Maar ook bijdragen van gebruikers in reeds bestaande diensten en producten: bijdragen van klanten in de radioprogramma's, kinderen die ouderen wegwijs maken met de WII, of XBox, kinderen die nadenken en meewerken aan hun bibliotheek (100 talenten).
Wat mij betreft is dat een van de belangrijkste uitdagingen in de komende jaren: hoe betrekken we de mensen actief bij de diensten van de bibliotheek?

Klaar voor de toekomst?
En voor al die mensen die denken dat het allemaal zo'n vaart niet loopt: op het blog van Michael Stephens vond ik onder de titel Ready for the unexpected future het volgende filmpje:



Ontkennen van of verzet tegen web 2.0? Zinloos! Hoeft ook helemaal niet. Het gaat nog veel leuker & interessanter worden!

3 opmerkingen:

23 dingen ProBiblio zei

Ik denk dat je de belangrijkste boodschap getroffen hebt. Wat we jullie hebben laten zien zijn hulpmiddelen, maar waar het om ging was de gedachte erachter. Open, sociaal en de gebruiker centraal. Hoe kun je die begrippen toepassen op jouw organisatie. Dat is de uitdaging waar we voor staan. 23dingen is slechts het begin. Ik wens je succes en bied je mijn diensten aan als jullie van start gaan.

Overigens er is een Nederlandse versie van het filmpje.

classy poof!! zei

Hoera! Gefeliciteerd en dan nu... het welverdiende schouderklopje. Klopklop!

Kaldenbach zei

@Edo. Aardig filmpje, maar primair gericht op onderwijs. En dan dat muziekje.....
@Classy dank voor de klop, maar niet te hard svp, er moet nog veel werk verzet;-)