vrijdag 26 oktober 2007

'Het natuurlijke vermogen van de mens is lief te hebben'


Bovenstaand citaat is afkomstig van Theo Thijssen, momenteel volop in de aandacht vanwege de uitgaven van bijna een miljoen exemplaren (exclusief een ontbrekende alinea, maar dat geeft alleen maar meer aandacht;) in het kader van Nederland Leest.
Misschien kan met evenveel recht worden beweerd dat het natuurlijke vermogen van de mens is om te haten, maar hoewel een beetje sentimenteel, is dit wel een heerlijk positief uitgangspunt. En bij Theo Thijssen kan ik me er ook veel bij voorstellen. De gelukkige klas heb ik nog niet gelezen, maar van Kees de Jongen werd ik destijds vreselijk gelukkig. Ook ik was lang geleden verliefd op Rosa Overbeek en probeerde op straat de zwembadpas uit. Thijssen is in zijn werk een echt pleitbezorger van bovenstaand citaat, dat overigens te lezen is op een bord bij de Amsterdamse Theo Thijssenschool ('voor individueel onderwijs en dikke pret', kan het mooier?).
Ook in Jan Wolkers herken ik trouwens bovenstaand citaat. Dat vermogen om lief te hebben spat letterlijk en figuurlijk van de man en zijn werk af! En ook aan Wolkers koester ik gelukkige jeugdherinneringen. In filiaal Zeewijk van de bibliotheek in Velsen verslond ik al zijn boeken (die ze daar hadden). Mee naar huis durfde ik ze niet te nemen, want mijn moeder vond die Wolkers 'een nare en vieze man!'
Bovenstaande foto is getuige van de bijzondere band tussen Wolkers en Thijssen. Enkele jaren geleden maakte Wolkers het Theo Thijssenmonument dat staat op De Nieuwe Ooster. Toevallig de plek waar deze week afscheid is genomen van hem.
Is het door Thijssen als natuurlijk veronderstelde vermogen van de mens nog steeds aanwezig en actueel? Gelukkig wel! Bijvoorbeeld te zien in het programma 'Hello Goodbye' van de NCRV. In dit programma wordt je een beetje verliefd op mensen die je helemaal niet kent. Het uitgangspunt is simpel: een verslaggever staat op Schiphol en vraagt mensen naar hun persoonlijke verhalen. Dat betekent genieten van indrukwekkende, verrassende, emotionele, bizarre en grappige gesprekken. En - heel Web 2.0 van de NCRV - allerlei leuke mogelijkheden om op het Internet 'deel te nemen' aan dit programma:
Doe mee op Hyves: Meld je aan en kom in contact met andere Hello Goodbye fans!
Aflevering gemist: Bekijk de uitzendingen online!
Weten hoe het sommigen vergaan is? Lees de updates!
Benieuwd naar de muziek? Raadpleeg de muzieklijsten!
Op dit moment even gestopt, maar eind december weer terug op de buis.
Een duidelijk bewijs van de oude, maar nog altijd actuele stelling van Theo Thijssen.

Geen opmerkingen:

Powered By Blogger