zondag 8 november 2009

Twitter zuigt! Of toch niet? (ding 12)


Twitter sucks already , after 1 day :-(
Aldus Ajacied & international Demy de Zeeuw. Terwijl wielrenners in steeds grotere getale tweets de wereld insturen (Erik Dekker, Robert Gesink, Laurens ten Dam), lijken voetballers meer moeite te hebben met Twitter. De voetballers met een Twitter-account lijken geschrokken van de commotie rond Ajacied Gregory van der Wiel. Demy de Zeeuw startte tijdens de trip van het Nederlands elftal naar Australië enthousiast, maar liet na een dag met bovenstaand bericht weten er genoeg van te hebben. Ook Ryan Babel, eerder vrij actief, lijkt gestopt op Twitter.
Mijn zoon van 15 is het hartgrondig eens met de conclusie van De Zeeuw, zelfs al heeft ie een bloedhekel aan die overloper, die AZ verliet voor die gasten uit 020. 'Twitter zuigt, Pap!'
Hoewel De Zeeuw wel erg snel met z'n conclusie is kan ik 'm tot nu nog niet helemaal ongelijk geven als ik zie welke berichten er het Twitter-ruim in worden geschoten. Ik voel me toch een beetje het mannetje uit het volgende filmpje als het gaat om Twitter:



Ik volg een beperkt aantal 'people' en dat levert mij het volgende op: Ajax en AZ: enorme hoeveelheid tweets, geen meerwaarde. Musici als Radiohead en Damien Rice: weinig tweets, geen meerwaarde. Bibliotheek als Enschede en Waterweg: overzichtelijke hoeveelheid tweets, voor mijn niet relevant, maar wellicht wel voor de klanten van die bibliotheken. Een aantal collega's uit de branche (zoals Edwin, Jan & Ton): soms relevant (voor mij), vaak niet.

Maar ik geef het nog niet op. Op het blog van Jim Stolze las ik het volgende rake citaat “Laten we het snel een hype noemen, dan kunnen de meesten weer achterover leunen en hoeven ze er verder zelf niks mee te doen. En verrek dat “geneuzel” op twitter lijkt verdacht veel op dat geneuzel op dat mobiele apparaat de mobiele telefoon, dat inderdaad ook nooit een succes is geworden. Nooit meer wat van gehoord van de mobiele telefoon. Ook al weer zo’n overhyped ding.”
Ook Erno Mijland schrijft over zijn haat liefde verhouding met Twitter.
Kortom: nog te vroeg om Twitter af te schrijven. Ik heb een aantal 'people' uit mijn lijst geknikkerd en ga me vooral richten op de tweets van vakbroeders en -zusters. En ik ga over op mobiel twitteren. Tot nu heb ik het gedaan m.b.v. de pc en/of laptop en dat lijkt me juist voor Twitter (snel, kort & krachtig en op allerlei momenten) minder geschikt. We zullen zien hoe hard Twitter zuigt.

5 opmerkingen:

Starbooks zei

Jan, Twitteren is niet zo mijn ding, Ik ben eigenlijk al weer 10 stappen verder voor ik het op Twitter zou kunnen zetten. Als ik een IPhoe zou hebben zou dat top zijn, maar ik heb nu alleen nog maar een Mac.
e Blog ziet er steeds gevulder uit en leuke stukjes.

classy poof!! zei

voordat je pc is opgestart is je tweet alweer oud nieuws.. Zouden de tweets die evt naar klanten van de bieb kunnen gaan niet beter op een andere digitale manier worden verstuurd?

Jan Kaldenbach zei

@Starbooks, ben het met je eens. Je moet je bewust zijn van wat je wil twitterren en ik denk dat je dat het best/snelst met een mobiel kunt doen.
@Classy, zou het niet en/en kunnen zijn? Soms Twitteren, soms mailen, soms een poster of folder maken en vergeet vooral de goeie ouderwetse mondelinge communicatie niet;-)

Unknown zei

Ik ben blij dat je je niet meteen laat kisten door de overbekende vooroordelen. Zelden zoveel tegengestelde meningen gelezen dan over Twitter. En de meesten gaan niet verder dan "ik heb gehoord dat er alleen maar geleuter op staat, dus is het niks".
Geef het de tijd, abonneer je op mensen die voor jou een aanvulling zijn, en gebruik de zoekfunctie om te zien wat er de voor jou van belang zijnde onderwerpen wordt gezegd.

Unknown zei

Misschien kan dit verhaal over serendipity en Twitter je verder helpen. Ik vind het heel herkenbaar en het geeft misschien heel aardig aan wat mij aantrekt aan Twitter, de toevallige vondsten.

Powered By Blogger