woensdag 7 oktober 2009
Hoopvol onderweg (ding 9)
Een tussentijds denkmoment. Net voor de helft van de 23 dingen is het opmerkelijk wat een stortvloed van ideeën, suggesties en voorstellen er is losgekomen bij de deelnemers in Bibliotheek Kennemerwaard. De begeleiders zijn hiervan lijstjes aan het maken die we bespreken en hopelijk ook gaan uitvoeren en/of toepassen. We zijn hoopvol onderweg en dat belooft veel voor de volgende dingen.
Minstens zo belangrijk als al die mogelijk praktische resultaten is het besef dat web 2.0 veel meer is dan allerlei leuke en handige dingetjes die je al dan niet toepast. Kernbegrippen voor web 2.0 zijn social networking en user-generated-content.
Dat geeft de bibliotheek mogelijkheden om de gebruiker actief te betrekken bij diensten en producten. Onder de titel Publieksparticipatie: kennis klant inzetten bij verbeteren bibliotheek heeft Jan Klerk hierover eerder dit jaar geschreven (waarin hij de 100 talenten bibliotheek in Heerhugowaard als voorbeeld noemt).
Wat ik (helaas) nog wel eens bespeur bij enkele sceptische collega's is het idee dat al die digitale ontwikkelingen als blogs, podcasts, vodcasts en Wikipedia, Flickr, YouTube en Hyves zaken zijn die wel weer overwaaien, of niets (kunnen) toevoegen aan de dienstverlening van de bibliotheek. Op het LibraryBytes, het blog van de founding-mother of 23 thing Helen Blowers vond ik een aardig filmpje (met irritante muziek)onder de titel "Are social media a fad?"
A fad?" Overduidelijk niet dus!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Helemaal mee eens.
Er zijn vele filmpjes die ons bewust maken van de enorme transformatie. Deze vond ik minder sterk omdat de voorbeelden minder aansprekend waren en de snelheid dusdanig dat ik het filmpje meerdere malen heb moeten stilzetten om te lezen wat er nu gezegd werd. Maar de boodschap is duidelijk en je zorgen ook. Veel mensen zitten nog in de ontkennende en weerstands fase. En hoe zou dat komen?
@Edo, een van de redenen blijkt in ieder geval 'onbekend maakt onbemind' te zijn. Dat zie ik heel duidelijk aan het enthousiasme van de collega's die nu met 23 dingen bezig zijn. Een andere belangrijke reden is dat aan de medewerker van nu en morgen hele andere eisen worden gesteld dan aan die van gister.
Een reactie posten